miércoles, 23 de mayo de 2007

UN JOC DE TOTA LA VIDA

SAMBORI (RAYUELA)


El sambori és un dels jocs més coneguts en tot el món. El seu origen no es coneix amb exactitud, però se'l relaciona amb els jocs lineals coneguts en els temps de les civilitzacions egea, grega i romana.
Segons una de les versions que es coneixen, el sambori va ser inventada per un monjo espanyol, que volia simbolitzar en este joc el començament de la vida, la vida mateixa, amb les seues dificultats i alternatives, i la mort, en l'antesala de la qual apareixen l'infern i el purgatori, etapes prèvies del cel, la meta final. Açò fa pensar que el sambori va poder haver tingut un sentit astrològic concret.
El sambori es denomina diferent en certs països. A Espanya es la flama també teix, i rep a més molts altres noms com a calderó, cox cox, futi, traquenele, telazarranea, reina mora, pota coixa, sambori, pitajuela, mariola, etc. A Xile es la flama lluite o huche; a Colòmbia llépola o carrossa; a Portugal joc del diable o joc de l'home mort; a Itàlia es la flama món; a Veneçuela El joc de la Vella; a Mèxic Teix.
Existixen en el món nombroses variants d'este joc, però totes tenen quelcom en comú. Una de les formes més simples i comuns de jugar-la és la següent:
En un espai d'aproximadament 75 centímetres per 150 centímetres, es dividixen sis superfícies iguals i es numeren de l'1 al 6 com a mostra la figura:



El joc comença tirant una pedra o teix xicoteta en el quadro número 1, espentant-la amb un sol peu al 2, després al 3, evitant que la pedra s'insubordinació en la ratlla que delimita els quadros o isca fora d'ells. En el quadro 3 es descansa (es recolzen els dos peus), després es passa al 4, al 5, i finalment al 6, quadro denominat el món, finalitzant el joc.
Una altra forma de jugar al sambori:

Es tira la pedra dins de la casella u, sense que toc els bords. Es bota a la casella dos en un peu, i en eixa mateixa posició es recorre casella per casella fins a arribar al cel. En el cel es descansa (es recolzen els dos peus) i es fa el recorregut invers. A l'arribar a la casella 2, sempre en un sol peu, s'arreplega la pedra de la casella 1, i se la salteja, finalitzant eixa ronda. Les rondes seguixen igual, però tirant la pedra en la casella 2, i en les altres successivament. En l'última ronda la pedra es tira al cel. Si es comet alguna falta, el torn passa al següent jugador. Qui primer complete sense faltes les deu rondes guanya el joc.
Una altra versió:
Els jugadors comencen el joc en la casella número 1, havent de passar les tres primeres en un sol peu i si tocar les línies divisòries. A l'arribar al caseller número 4 descansen (recolzen els dos peus); després passen a la casella 5, 6 i 7 en un sol peu; d'esta casella han de passar en un sol peu fins al purgatori sense tocar l'infern. En la casella 8 es pot descansar, i d'allí es passa al cel en un sol peu. En el cel es descansa, i es torna a la casella número 1 seguint el mateix procediment anterior.
El que aconseguix eixir del sambori sense cap falta guanya un descans que ho col·loca on vullga. Qui aconseguix més descansos després d'un determinat temps o nombre de rondes, guanya el joc.

JOCS TRADICIONALS D'EUROPA

EL RABOSOT I LES OQUES (ISLÀNDIA)

MATERIAL: Un tros de fusta o paper.
18 boles, fitxes o boletes del mateix color.
1 bola, fitxa o boleta de color diferent de les altres.

DESENVOLUPAMENT DEL JOC:
Les 18 boles del mateix color es cridaran "oques", i la de color diferent serà el "rabosot".
Construir en fusta o dibuixar en un paper, l'esquema adjunt.
Este és un joc per a dos jugadors.
Un d'ells jugarà amb les 18 boles del mateix color, i l'altre jugador, amb la bola de color diferent.
Per a començar a jugar, disposar totes les boles segons la foto adjunta.
El "rabosot" podrà moure's en qualsevol direcció (cap avant, cap arrere, en diagonal, als costats ...).
Les "oques" poden moure's cap avant o als costats, però mai cap arrere o en diagonal, i només una vegada cada torn.
El "rabosot" aconseguix matar a una "oca" botant per damunt d'ella a un forat buit. Es poden fer múltiples bots, però el "rabosot" no està obligat a això.
Quan una "oca" és morta, cal retirar-la del tauler.
Guanya el "rabosot" quan aconseguix matar a dotze "oques".
Guanyen les "oques" quan aconseguixen acorralar al "rabosot", de manera que este no puga fer cap moviment per a matar a més "oques".

JOCS TRADICIONALS D'ÀFRICA

BUCK (EGIPTE)
MATERIAL: Un dau per cada jugador que participe.

DESENVOLUPAMENT DEL JOC: Per a saber qui comença a jugar, cada participant tirarà una vegada el seu dau. El que obtinga major puntuació, és el que comença el joc.
Qui servisca menor puntuació, tira el dau una altra vegada, i la puntuació que isca s'agafa com el "número punt" del joc.
Es comença tirant tres daus el jugador que ha quedat primer. Guanya un tant per cada "número punt" que traga. Continuarà tirant els daus fins al moment que no servisca cap "número punt", cedint el torn al jugador del costat (sempre en el sentit de les agulles del rellotge).
El primer jugador a aconseguir 15 tants, és el que guanya el joc. Si un jugador trau els tres daus amb la mateixa puntuació, que no siguen "número punt", guanya un "xicotet joc" que li val 5 tants. Si trau tres "número punt", gana 15 tants.
Quan un jugador aconseguix 13 o 14 tants, ha d'aconseguir exactament la xifra que li falta fins a arribar a 15. Si trau més, el tirat no compta.

domingo, 20 de mayo de 2007

JOCS TRADICIONALS D'OCEANIA

SEGUIX A LA MARE (NOVA ZELANDA)
MATERIAL: Només disposar d'un lloc ampli. El millor lloc per a jugar a este joc és el camp o una plaça ben àmplia.
DESENVOLUPAMENT: Ha d'haver-hi un nombre de jugadors, no inferior a tres.
Entre tots els participants, trien a un d'ells, que anirà al capdavant, a què es li cridarà "mare".
Una vegada triat el jugador que farà de "mare", la resta de jugadors es posarà en fila índia, darrere d'ell.
La "mare" eixirà corrent en qualsevol direcció. Els altres jugadors hauran de seguir-li.
La "mare", haurà de sorprendre els seus seguidors. Pot anar a peu coix, amb un braç enlaire, botar, etc.
Tots els jugadors, hauran d'imitar a la mare.
El jugadors que s'equivoquen a imitar la mare, serà eliminat del joc.
Guanyarà el jugador sobrevivent, que serà la nova "mare" i haurà de superar a la "mare" anterior.

JOCS TRADICIONALS D'AMÈRICA

AWITHLAKNANNAI (MÈXIC)

MATERIAL: Fusta, 12 fitxes blanques, 12 fitxes negres.

DESENVOLUPAMENT DEL JOC: Fabricar un tauler de fusta i disposar les fitxes, tot segons l'esquema adjunt.
Poden jugar 2 jugadors, un amb les fitxes blanques i l'altre, amb les negres.
Els jugadors, per torns, han de moure una peça a l'espai buit adjacent.
Les fitxes són capturades de la mateixa manera que en el joc de l'alquerque.
Guanyarà aquell jugador que aconseguisca totes les fitxes del seu adversari.


HISTORIA DELS JOCS TRADICIONALS

EL DIABLE ENTRE ELS SASTRES

El més famós dels jocs de birles de taula és indiscutiblement el joc conegut com "El Diable entre els Sastres" o "Birles de Bar" o "Birles de Taula" o "Birles d'Interior".Este joc peculiar va aparéixer en el segle XVIII i es va miniaturitzar enginyosament de forma tal que no es necessitara una banda de llançament - en canvi, els nou bolijos es paren en una taula quadrada on una bola que s'engrunsa al voltant d'un pal els derroca. En 1783, alguns assidus concurrents al teatre i sastres van armar escàndol en el Teatre Real, sobre una obra que els sastres pensaven insultar. Es van cridar els Dragons per a detindre l'enrenou i ho van fer de forma tan entusiasta que la premsa local va comparar els seus mètodes amb la bola de fusta solcant per entre les birles de taula. Després d'este incident, el joc de Birles de Bar sovint es va cridar "el Diable entre els Sastres".



Ací es veu una versió moderna i comercial de Birles de Taula. Dalt a la dreta està una versió de Birles de Taula per a xiquets comprat en la dècada de 1970.




EL DIABLE ENTRE ELS CALDERERS

Un joc de taula jugat amb baldufes i birles és populars a Amèrica del Nord on aparentment s'ha passat de generació en generació per més d'un segle.Poc se sap sobre la història d'este joc. No obstant això, encara que virtualment desconegut a Anglaterra hui en dia, dos fonts indiquen que es jugava a Anglaterra en l'última mitat del segle XIX. Un vell joc aparentment es va fer a França en 1850 i el seu amo anglés el cridava "El Diable entre els Calderers". A Amèrica el joc sovint simplement s'anomena "Birles" encara que alguns el criden "Estafador". Encara que no se sap quin és el nom correcte, "Birles" és clarament confús i inexacte. "El Diable entre els Calderers" s'adaptaria molt elegantment com un joc germà de "El Diable entre els Sastres", però es necessita trobar més evidència abans que es puguen traure conclusions.



domingo, 13 de mayo de 2007

VIDEOS DE JOCS TRADICIONALS

L'EVOLUCIÓ DEL TROMPO
JOCS TRADICIONALS DE COLOMBIA
EL JOC DE "LAS BIRLLAS"
GAYADO DE QUIQUIJANA (PERÚ)

NOTICIARI DE JOCS TRADICIONALS


III JORNADA DE JOCS TRADICIONALS VALENCIANS


Hui Dijous 1O de maig a partir de les 11:00h tindrà lloc en el Real monestir de Santa Maria de la Valldigna, la III OLIMPÍADA DE JOCS TRADICIONALS VALENCIANS organitzada per la Fundació Jaume II el Just en col·laboració amb l'Escola autonòmica de Jocs Tradicionals.


En aquesta tercera edició participaran al voltant de 400 alumnes de 8 a 16 anys (tercer de Primària a quart de l'ESO) dels centres següents:
La Valldigna de Simat de la Valldigna, Severí Torres de Vila-nova de Castelló, Jaume II el Just de Benifairó de la Valldigna, Mare de Déu del Fonament de Benisanó, Ausiàs March d'Alboraia, Municipal Benimaclet de València, Gençana de Godella i El Trescaire de Vilanova d'Alcolea.

Els xiquets i les xiquetes participants podran jugar a pispes, caixó, canut, llançament al set i mig, cércol, traure xapes del rogle i trompes.


Al matí, els alumnes, lliurement, podran recórrer les set estacions on monitors de l'Escola autonòmica de Jocs Tradicionals els indicaran com cal jugar a cada un dels jocs.
Darrere del menjar tindrà lloc una exhibició del JOC DE PIC i PALA, també conegut en la nostra Comunitat, entre altres, pels noms de “bòlit”, “escampilla”, “volandera” o “emprenyament”.


Els elements de joc, en tots els pobles, són dos: un pal d'uns 15 cm al qual s'ha tret punta en els dos extrems, i un bastó o pala d'uns 50 cm, el qual servirà per a colpejar el xicotet i, una vegada en l'aire, tornar-ho a colpejar per a intentar enviar-ho el més lluny possible.


En la Comunitat Valenciana trobem tres modalitats de joc: distància, “empomar” i “acostar”.
La modalitat que es presentarà és la d'acostar (ficar dins d'un rogle el pal xicotet amb el mínim de colps), perquè és la que millor s'adapta a la realitat escolar.
En finalitzar la jornada a cada centre es regalarà un JOC DE PIC i PALA per a poder practicar-ho en el seu col·legi.

Aquesta olimpíada s'emmarca dins del programa de recuperació del “Patrimoni Lúdic Valencià” que la Fundació Jaume II el Just està duent a terme junt amb l'Escola i la Federació de Jocs Tradicionals.

Amb aquest objectiu en el 2005 es va fer l'edició en castellà i en valencià del llibre COM ES JUGA A… que arreplega la investigació, orígens, regles, objectius… etc, d'aquests jocs de carrer, la majoria recopilats a partir de la tradició oral transmesa pels nostres majors.

L'any passat es va entregar “l'AUCA DELS PISPES”, que és un conjunt d'estampes acompanyades d'una llegenda que es referix als diferents episodis de la història d'aquest joc, que té el seu origen en els antics egipcis i que es va estendre gràcies a l'imperi romà.

També va ser arreplegat en “el llibre dels dons”, de Jaume Roig i es consolida com a joc valencià rebent distints noms.

PROGRAMA

10:00-11:00 h Arribada de participants i esmorzar.
11:00 h. Benvinguda oficial.
11:15-13:30 h Activitats.
13:30 h Menjar.
14 h Exhibició de Pic i Pala.
15:45 h Entrega de Pic i Pala i comiat.

JOCS DIVERTITS PERÒ OBLIDATS


Adeca rescata en un llibre els jocs populars de la comarca d'Alcàntera Aquesta edició pot trobar-se en les biblioteques i col·legis públics de huit pobles.


Els agulles de cap, el cércol, el cambuyero, el palet, els cartons i el consumix-mosca són alguns dels jocs que els xiquets practicaven antigament. En concret, els xavals d'Albarzer la Major, Alcàntera, Pedres Albes, Comes de l'Alborç, Mata d'Alcàntera, Vila del Rei, Brosses i Garrovillas d'Alconetar, segons arreplega el llibre Un passeig per les deveses del Tall , de 40 pàgines i editat per l'Associació de Desenrotllament de la comarca d'Alcàntera (Adeca).Isidro García, tècnic de projectes de l'associació, va comentar que aquesta iniciativa es va portar a cap a fi de recuperar "la cultura i els senyals d'identitat" dels pobles de la comarca d'Alcàntera. Va assegurar que per a això, membres de l'associació van recórrer els huits pobles de la comarca.


Els més majors dels pobles es van convertir durant diversos dies en les verdaderes fonts d'informació que van permetre a membres d'Adeca demanar dades sobre les distraccions més antigues que ocupaven als més jóvens.


Alguns dels jocs que arreplega el llibre encara es mantenen, com els bolindres, la corda o el mocador, però altres ja han caigut en l'oblit i a penes són practicats pels xiquets, que preferixen els videojocs.


Isidro García va lamentar que moltes d'aquestes diversions antigues ja es no practiquen, ja que la majoria fomentaven valors que hui en dia es van perdent. "Els jocs d'abans ensenyaven als xavals a jugar en grup i a gaudir del medi ambient", va comentar García. Hui, tant els videojocs com els ordinadors han esclafat els jocs tradicionals i els han deixat arraconats.Els que assenten enyorança per aquests jocs que ja no es veuen en els carrers, podran recordar-los en les biblioteques i col·legis on es troben diverses edicions del llibre que acaba de publicar Adeca.



Font: www.elperiodicoextremadura.com

jueves, 10 de mayo de 2007

IMATGES DIVERTIDES




A continuació es presenta un abanic d'imatges de xiquets participant en diversos jocs, la majoria d'ells jocs tradicionals del seu respectiu territori.

martes, 8 de mayo de 2007

HISTORIA DE INTERNET

1. DEFINIÓ PERSONAL DE WIKI.

Tot lloc web on col·laboren múltiples autors. En estos llocs qualsevol pot editar el seu contingut generalment utilitzant un navegador web.Wiki significa "ràpid" en hawaiano. El primer wiki va ser creat per Ward Cunnigham en 1995.Actualment l'exemple més important d'este tipus de projectes és l'enciclopèdia gratuïta Wikipedia.
2. TEMA UTILITZAT.
3. REFLEXIÓ PERSONAL SOBRE EL WIKI.

Em pareix agradable i senzill això del Wiki. Parlem d'un document colaboratiu que es diferència a un fòrum, perquè podem modificar el contingut del que s'escriu (crec no estar equivocada). Però què passa si les intencions de la persona que escriu no són necessàriament per a col·laborar. Tots sabem, que és difícil escapar de situacions en què es fa present comentaris altres, agreujants o fora de lloc. Ara bé, quin control es té sobre açò? Podem llavors abordar els avantatges i desavantatges del Wiki.

D'altra banda, si modifiquem la informació perquè entre tots podem "complementar-la i enriquir-la", però que passaria si en este procés, algú se li ocorre escriure qualsevol indegut, o que s'estiga intentant explicar una temàtica i s'escriu quelcom que no té res a veure amb la mateixa. On està el control de la qualitat del contingut? Em pareix que el wiki és una forma en línia nova de fer que tots participem i construïm les nostres pròpies definicions i explicacions respecte a qualsevol tema, però necessàriament ha d'haver-hi un control o una orientació sobre això.

jueves, 3 de mayo de 2007

WebQuest i la Cacera del Tresor

NAVEGACIÓ REALITZADA
He utilitzat tant les direccions que m'indica la pràctica com les obtingudes pel buscador google per a poder obtindre tant la informació necessària al definir els conceptes de Webquest i Caça del Tresor com pàgines web relacionades amb els seus continguts.


WEBQUEST
Una WebQuest és una activitat d'investigació guiada amb recursos d'internet, que té en compte el temps de l'alumne. És un treball de col·laboració del qual cada persona es fa responsable d'una part. Obliga a la utilització d'habilitats cognitives d'alt nivell i dóna prioritat a la transformació de la informació.

CACERA DEL TRESOR
Un Rec del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en un seguit de preguntes i una llista de direccions de pàgines web, dels quals és pot extreure o inferir els respostes. Algunes inclouen una "Gran pregunta" al final, que requereix que els alumnes integren els coneixements adquirits durant el procés.

ADRECES ELECTRÒNIQUES
WebQuest
ESPORT A L'ESCOLA
http://www.xtec.es/~aalas/
LA WEB D'EN JORDI ROCA
http://www.xtec.es/~jroca222
JOCS TRADICIONALS INFANTILS
http://www.xtec.es/~rbadia

Cacera de tresors
JUEGOS TRADICIONALES
PARA 2º DE PRIMARIA


Aquesta direcció ens porta cap una web d'informació sobre jocs que es practiquen en tot el món i resulta molt interessant tant pel seu contingut com pel seu format.
http://www.joves.org/jocs.html

DIFERÈNCIES ENTRE WEBQUEST (WQ) I CASERA DEL TRESOR (CT):
· Complexitat d'execució: les CT són més simples.
· Extensió: les CT són, a priori, més breus.
· Producte final: les WQ presenten un producte final molt concret i més elaborat; les CT, en canvi, no solen proposar als alumnes la resolució de problemes ni l'exposició de conclusions finals.
· Plantejament: el cos central de les CT ho constituïxen una sèrie de preguntes que cal respondre.
· El model (protocol) de les CT és més flexible (per exemple, poden incloure o no “gran pregunta”, i això no invalidaria l'activitat en qüestió).
· Creació: és més fàcil dissenyar i generar CT.

En conclusió, les CT són activitats “menors”, o per a ser més precisos “diferents” respecte a les WQ, però, no per això, menys útils i efectives. Ambdós formen part de les activitats d'integració de les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), però ens trobem davant de dos tipus d'implicació cognitiva i de construcció del coneixement completament diferents. També és ostensiblement menor el número de CT en la xarxa, però en els tallers de TIC per a professors és un dels primers tipus d'activitat que trobem.